Monday 24 September 2012

PENDEKATAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU

KONSEP ATAU DEFINISI  PENDEKATAN,KAEDAN DAN TEKNIK DALAM PENGAJARAN  KEMAHIRAN BAHASA MELAYU.
PENGENALAN
                        Matlamat kurikulum Bahasa Melayu sekolah rendah mahupun menengah adalah untuk melengkapkan murid dengan ketrampilan berbahasa dan komunikasi untuk memenuhi keperluan diri,memperolehi ilmu,perhubungan sosial,dan urusan harian.Perkara ini menunjukkan kepentingan kemahiran penggunaan Bahasa Melayu di kalangan murid- murid.
                        Mengikut perakuan 57(a) Laporan Jawatankuasa Kabinet pula menyatakan bahawa kurikulum sekolah rendah hendaklah dirancang untuk membolehkan murid – murid mencapai kemahiran dalam bidang komunikasi, bidang manusia dengan alam sekeliling dan perkembangan bidang diri individu yang sesuai dengan keperluan, minat,bakat dan kemampuan mental serta kesediaan murid- murid.
                        Untuk mencapai matlamat di atas,bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia memerlukan kesungguhkan.kebijaksanaan dan ketabahan kedua belah pihak iaitu guru dan murid- murid itu sendiri,Sebagai seorang guru Bahasa Malaysia,kita perlulah menggunakan pendekatan, kaedah dan teknik  yang bersesuaian supaya menjamin keberkesanan  penyampaian sesuatu pengajaran dan mencapai objektifnya secara optima.
                        Pemahaman mengenai pendekatan,kaedah,teknik dan aktiviti sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa di dalam bilik darjah.Bagi tujuan menentukan pendekatan ,kaedah serta teknik dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran berbahasa guru perlulah betul-betul mahir dan bijak menggabungkan ketiga-tiga elemen tersebut.Kebijaksanaan guru memilih pendekatan, kaedah serta teknik yang sesuai  akan memberi kesan kepada anak didik.Disamping itu sebagai guru, kita juga boleh mengukur kebolehan  serta kemampuan kita melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sama ada tercapai atau tidak objektif pengajaran pada hari itu.

Pendekatan
Definisi
*      (JuriahLong,et al.1992:34).
                        Pendekatan ialah proses pengendalian  pengajaran secara keseluruhannya di dalam bilik darjah. Pendekatan yang digunakan seharusnya sesuai dengan perkembangan diri dan kebolehan murid – murid agar suasana pembelajaran lebih sempurna, menarik dan berkesan. Oleh itu, guru digalakkan menjalankan pelbagai aktiviti dan memilih bahan – bahan pembelajaran yang sesuai mengikut kebolehan, keupayaan,bakat dan minat murid – murid.
*      Parera (1986):
Pendekatan merupakan satu  latar belakang falsafah atau pandangan
mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dana merupakan satu aksioma( penyataan  yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu huraian).
*      Kamaruddin Haji Husin (1988):
             Pendekatan ialah satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat  bahasa dan hakikat pembelajaran bahasa.
                        Dalam pengajaran Bahasa Malaysia misalnya, terdapat lima pengajaran yang sesuai digunakan oleh guru, iaitu pendekatan deduktif, pendekatan induktif, pendekatan eklektif,pendekatan komunikatif dan pendekatan tematIK
Pendekatan Deduktif
                        Pendekatan deduktif memperlihat  hukum – hukum atau sesuatu teori atau peraturan tertentu dan dari sini, pembelajaran akan diteruskan dengan menganalisis hukum – hukum tadi melalui contoh – contoh yang konkrit  ( Kamaruddin Haji Husin, et al.1997:22-24).Konsep pendekatan deduktif secara lebih khusus dapat diperlihatkan seperti berikut:
Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, pendekatan deduktif melibatkan murid – murid mempelajari peraturan – peraturan dan diberikan maklumat tertentu tentang bahasa yang dipelajari.Murid akan mengaplikasikan peraturan – peraturan itu apabila menggunakan bahasa tersebut.Pendekatan ini juga menyarankan supaya analisis rumus-rumus tatabahasa diperkenalkan terlebih dahulu, sebelum guru menunjukkan pengaplikasian rumus melalui contoh-contoh.
                        Ringkasnya prosedur pengajarn pendekatan ini dimulakan dengan pengenalan rumus.Rumus tersebut mestilah telah sedia diketahui oleh murid.Manakala contoh-contoh pula harus berkaitan dengan isi pelajaran,Pada masa ini guru perlu membimbing murid melaksanakan aktiviti melalui contoh yang terarah dan terancang.Prinsip penggunaan pendekatan deduktif seperti di rajah 1.2
Ciri- ciri pendekatan deduktif
*      Bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif
*      Pembelajaran mementingkan pengatahuan bukan pembentukan kebiasaan
*      Bersifat ideasionalisme untuk mendapat ilmu pengetahuan
*      Penyusunan isi, bermula dengan keseluruhan kepada lebih kompleks
*      Permulaan pengajaran dengan generalisasi, diikuti dengan contoh.
*      Guru pentingkan undang-undang pengajaran bahasa, dari penggunaan bahasa.
*      Pembelajaran kefahaman lebih utama.
*      Menitikberatkan kemahiran tulisan.

Kelebihan Pendekatan Deduktif
            Walaupun pendekatan ini dianggap pendekatan tradisional, namun terdapat beberapa kelebihan, antaranya:
*      Penyampaian pengajaran guru lebih mudah,kerana tidak memerlukan masa yang lama untuk membuat persediaan.
*      Sesuai diajar murid yang pandai,sebab mereka mudah memahami dan mengikutinya
*      Pengajaran dimulakan dengan generalisasi sebelum diberi contoh, mudah difahami murid.
*      Kefahaman generalisasi dinilai dengan meminta murid menggunakan dalam situasi  yang hampir sama.

Pendekatan Induktif

                  Menurut Jonh M.Kierzek dan Walker Gibson (1960), pendekatan ini dimulakan dengan sesuatu sebab atau contoh, kemudian bergerak ke hadapan kepada satu generalisasi. Manalaka kamaruddin Husin (1988), pula berpendapat induktif merupakan satu pendekatan pengajaran yang bermula dengan contoh-contoh kemudian guru membuat pengitlakan terhadap unsur– unsur yang terdapat  dalam contoh – contoh tersebut.

                  Dalam pengajaran bahasa pendekatan ini lebih dikenali sebagai pendekatan gramatikal, iaitu mendahului contoh – contoh struktur penggunaan unsur – unsur  tatabahasa yang dipelajari, dan barulah membuat kesimpulan mengenainya.Pendekatan ini melibatkan proses pemerhatian,kajian dan analisis tentang aspek bahasa pada awal pengajaran , kemudian barulah kesimpulan.Ini bermakna guru digalakkan member definisi, menerangkan peraturan, isi kandungan keseluruhan pengajaran dan pada akhirnya membuat kesimpulan.

                 
Konsep pendekatan induktif boleh  diterangkan melalui perincian  seperti di bawah:
*       Mempelajari sesuatu bagi mendapatkan hukum.
*      Memperkenalkanpengetahuan dan member pengalaman.
*      Mengumpul maklumat untuk membentuk hukum.
*      Membentuk satu kesimpulan umum daripada contoh – contoh tertentu.
*      Mendapatkan satu kesimpulan daripada satu urutan pemikiran.
*      Membuat justifikasi daripada spesifik kepada umum.
Kaedah penaakulan bagi mendapa

Strategi Pengajaran Pendekatan Induktif
*      Menggunakan penentuan struktur kognitif iaitu guru menentuan struktur isi pengajaran,kemudian menyusunnya supaya isi pelajaran menarik.
*      Penentuan kebolehan kognatif iaitu kemahiran intelektual ,melibatkan contoh pada awal pengajaran diikuti dengan kesimpulan pada akhir.
*       Prosedur pengajaran melibatkan langkah pengajaran yang dirancang iaitu pendahuluan,pembentukan konsep, dan membuat generalisasi pada peringkat penutup.


 Kelemahan Pendekatan Induktif
*      Sukar mendapat kerjasama dari murid kerana sudah biasa dengan amalan deduktif.
*      Membazirkan masa disebabkan murid perlu member contoh yang banyak untuk menyelesaikan masalah pemmbelajaran
*      Membebankan gurukerana perlu membuat perancangan yang rapi dan teliti
*      Kurang berkesan bagi murid yang cerdas kerana cepat bosan

Pendekatan Eklektif
                        Pendekatan elektif merupakan pendekatan hasil gabungan kedua-dua pendekatan induktif dan deduktif untuk menghasilkan satu strategi pengajaran. Segala ciri yang baik kedua-dua pendekatan ini digabungkan untuk digunakan dalam satu-satu pengajaran tertentu. . Dalam konteks ini guru tidak perlu terikat dengan mana-mana pendekatan tetapi pengajarannya pasti lebih luas dan mudah diubahsuai mengikut keperluan murid-murid. Tegasnya, pendekatan eklektif ialah pendekatan yang cuba mencantumkan unsur-unsur penting kedua-dua pendekatan induktif dan deduktif untuk menghasilkan satu strategi yang lebih seimbang.(Menurut Kamarudin  Haji Husin,1991:37) Pendekatan ini biasanya diambil daripada pelbagai ciri yang baik dan ini akan menyakinkan murid-murid. Sifat pendekatan ini juga luwes dan mudah ubah.
Kebaikan pendekatan eklektif 
*      Sifatnya yang mudah diubah memudahkan guru mentadbir pengajaran, memberikan banyak contoh dan penerangan  sekali gus meningkatkan pemahaman murid.
*      Sesuai digunakan untuk kelas-kelas yang terdiri daripada murid-murid yang mempunyai pelbagai kebolehan.
*      Pengambilan ciri-ciri yang baik daripada beberapa pendekatan,secara tidak langsung dapat mengurangkan kelemahan-kelemahan yang terdapat dalam pendekatan itu.
*      Murid-murid dapat belajar dan mengikuti pengajaran mereka dengan lebih mudah dan menyakinkan.

Pendekatan komunikatif
       Pendekatan komunikatif bermula pada tahun 1960-an.Ahli linguistik berpendapat bahasa ialah satu sistem terbuka dan dinamik dan digunakan Sesutu masyarakat untuk bertukar-tukar penerangan atau pendapat. Menurut Juriah Long (1985) penganjur-penganjur pendekatan komunikasi yang terdiri daripada ahli linguistik terapan di Britian dan Eropah, mereka berpendapat pengajaran bahasa sepatutnya mengutamakan kecekapan berkomunikasi yang merangkumi bukan saja kecekapan berbahasa , iaitu penguasaan sistem bahasa tetapi juga kecekapan komunikatif.
       Pada masa berkomunikasi, kecekapan bahasa akan membolehkan seseorang menyampaikan mesej kepada pendengar dengan menggunakan struktur bahasa yang tepat khusunya dari segi bahasa. Penganjur-penganjur pendekatan komunikatif berpendapat bahawa penguasaan bahasa merupakan penguasaan rumus-rumus tatabahasa dan penguasaan peraturan-peraturan menggunakan bahasa dalam konteks wacana lisan dan penulisan. Strategi pengajaran bahasa berasakan proses perolehan bahasa ibunda kanak-kanak.Hal yang demikian, selaras dengan tujuan seseorang kanak-kanak menguasai bahasa ibunda iaitu untuk memenuhi keperluan-keperluannya.
                      Kegunaan bahasa merujuk kepada murid-murid boleh membina ayat yang tepat dengan menggunakan pengetahuan tentang rumus-rumus tatabahasa (Kamarudin Husin :1998:38-40).Pendekatan pengajaran ini boleh digambarkan berdasarkan rajah yang berikut:
Ciri- ciri pendekatan komunikatif
*      Disusun mengikut komunikasi, contoh melapor, meminta, menjemput dan lain-lain.
*      Komunikasi disusun dan diajar mengikut keperluan murid-murid untuk membolehkan mereka berkomunikasi dalam bilik darjah atau dipraktikkan dan diamalkan dalam kehidupan sebenar dengan lebih berkesan.
*      Struktur bahasa yang diajarkan seharusnya bersesuaian dengan komunikasi yang dipelajari.
*      Murid sepatutnya mempunyai pengetahuan tentang penggunaan bahasa untuk membolehkan murid membina struktur ayat yang betul.
*      Murid harus tahu menggunakan pengetahuan tentang hukum-hukum tatabahasa untuk berkomunikasi dengan berkesan.
Pendekatan Tematik
                        Pengajaran menggunakan tema merupakan pengajaran yang disampaikan melalui konsep atau idea yang besar.Tema dipecahkan kepada komponen yang kecil. Ini membolehkan pelajar menganalisis, membuat generalisasi dan mengaplikasi pengetahuan.Secara keseluruhannya,pendekatan tematik akan memberi

No comments:

Post a Comment