PROSEDUR PELAKSANAAN
Tema : Keluarga
Tajuk : Kasih Bapa
Fokus Utama : Standard Kandungan ( 2.1 )
- Asas membaca dengan sebutan yang betul
Standard Pembelajaran ( 2.1.2 )
- Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul
Fokus Sampingan : Standard Kandungan ( 3.2 )
- Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
: Standard Pembelajaran ( 3.2.2 )
- Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
Kumpulan Sasaran : Murid Tahun 1
Aktiviti 1 :
Mengecam gambar bapa di dalam majalah , surat khabar, risalah dan buku teks
Cara – cara pelaksanaan
Guru mengedarkan majalah atau keratan akhbar kepada setiap kumpulan
Murid – murid diminta mengecam gambar seorang bapa di dalam majalah atau keratan akhbar tersebut.
Murid – murid menanda gambar bapa di dalam majalah atau keratin akhbar tersebut.
Guru bersoaljawab,kumpulan mana yang dapat mengecam gambar bapa paling banyak.
Murid mengeja perkataan bapa
Bahan –bantu mengajar
Majalah
Surat khabar
Risalah
Buku teks
|
Kaedah yang digunakan
Kaedah pandang sebut - melihat, mengecam dan menyebut gambar bapa.
Aktiviti 2:
Mengeja dan membatang suku kata terbuka
Cara- cara pelaksanaan
Guru mempamerkan kad suku kata terbuka di papan tulis.
Murid mengeja dan membatang suku kata terbuka secara latih tubi.
Guru membimbing murid – murid menyebut suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
Papan pamer (suku kata )
Kad suku kata
|
Kaedah yang digunakan
Kaedah suku kata dan pandang sebut
Aktiviti 3:
Mencantum suku kata menjadi perkataan berpandukan gambar.
Cara – cara pelaksanaan
Guru mempamerkan pokok suku kata di hadapan kelas.
Murid – murid melihat gambar pada pokok suku kata.
Murid – murid mencari kad suku kata dan mencantum kad tersebut berdasarkan gambar.
Guru membimbing murid – murid membaca perkataan dengan sebutan yang betul.
Pokok suku kata
Kad imbasan
Kad gambar
|
Kaedah yang digunakan
Kaedah suku kata dan kaedah pandang sebut
Aktiviti 4 :
Aktiviti kumpulan- mencantum suku kata menjadi perkataan bermakna.
Cara-cara pelaksanaan
Murid – murid dibahagikan kepada 4 kumpulan,setiap kumpulan diedarkan satu set kad suku kata.
Guru memberi penerangan cara menjalankan aktiviti.
Setiap kumpulan dikehendaki mencantumkan kad- kad suku kata menjadi perkataan bermakna.
Murid –murid dalam setiap kumpulan akan mencantum kad-kad suku kata dengan menyelit kad tersebut di papan selit.
Setiap kumpulan yang berjaya menghasilkan perkataan dikehendaki membaca perkataan tersebut.
Bahan bantu mengajar
Papan selit
Kad suku kata
|
Kaedah yang digunakan
Kaedah fonik dan kaedah suku kata
Aktiviti 5 :
Permainan` Roda Bahasa`
Cara- cara pelaksanaan
Guru mempamerkan papan `Roda Bahasa`di hadapan kelas dan menerangkan cara aktiviti dijalankan.
Murid dikehendaki memusingkan papan `Roda Bahasa` bagi membentuk perkataan berdasarkan gambar.
Murid akan menulis perkataan yang berjaya dicantumkan melalui pusingan `Roda Bahasa` di papan tulis.
Murid membaca perkataan tersebut.
ü Papan `Roda Bahasa`
ü Papan tulis
ü Pen maker
|
Kaedah yang digunakan
Kaedah fonik,kaedah pandang sebut dan kaedah suku kata
Aktiviti 6:
Menulis suku kata,mengecam perkataan dan menyalin ayat mudah
Cara- cara pelaksanaan
Murid diedarkan lembaran kerja.( rujuk lampiran 1 dan 2- lembaran kerja bertulis)
Lembaran kerja
|
Aktiviti 7 :
Penutup : Mencari dan mengecam perkataan di papan silangkata
Cara- cara pelaksanaan
Guru menerangkan cara menjalankan aktiviti
Murid dikehendaki melihat petunjuk gambar yang tertera di papan silangkata
Berpandukan gambar – gambar tersebut, murid – murid dikehendaki mengecam perkataan bagi gambar itu , di papan silangkata.
Murid – murid menyebut perkataan tersebut
Papan Silangkata
|
Kaedah yang digunakan
Kaedah pandang sebut dan kaedah suku kata
Senarai bahan-bahan bukan elektronik yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu Tahun 1
Majalah
Surat khabar
Risalah
Buku teks
Papan pamer
Kad suku kata
Papan selit
Papan `Roda Bahasa`
Papan tulis
Pen maker
Papan silangkata
No comments:
Post a Comment