Tuesday 25 September 2012

STRATEGI PENGAJARAN MENGGUNAKAN LAMAN SESAWANG

KAEDAH MENGAJAR BAHASA MELAYU
Strategi Pengajaran Menggunakan Laman Sesawang

Bahagian 1:
1.0  Latar Belakang Tajuk
Sherry pada tahun 1996 menjelaskan bahawa pendidikan berasaskan laman sesawang (web) semakin berkembang dengan meluas dan mendapat perhatian disebabkan keupayaan interaktifnya dan multimedia yang membolehkan penyimpanan dan perkongsian maklumat dengan cepat, mesra pengguna dan boleh diakses dari mana jua. Pencapaian kepada internet melalui laman sesawang memberi penekanan kepada capaian ilmu dan maklumat melalui jaringan laman sesawang yang tidak terbatas merangkumi pelbagai disiplin. Fenomena ini juga dapat mewujudkan dan membentuk masyarakat yang gemar belajar dan terus belajar sepanjang hayat. Peluang pembelajaran ini melangkaui batasan waktu dan geografi serta lebih bersifat terbuka asalkan mempunyai keupayaan mengakses dan kemhiran menggunakan teknologi ICT. Kenyataan ini disokong oleh Haslinda Abu Hassan pada tahun 2000 yang menyatakan pembelajaran masa kini adalah sebagai satu proses yang berterusan dan tidak terbatas dalam satu konteks sahaja.
Laman sesawang merupakan salah satu cara untuk memaparkan maklumat kepada masyarakat global walau di mana mereka dapat mengakses internet. Pembangunan laman sesawang yang menggunakan bahasa HTML atau Hypertext Markup Language berasaskan kepada tatacara permintaan dan tindak balas terhadap paparannya di mana ia adalah piawai bagi web mengenal dan membuat dokumen hypermedia.
Pengajaran berasaskan laman sesawang atau laman web (WWW) boleh dilihat sebagai pendekatan inovatif bagi menyampaikan pengajaran kepada pelajar yang jauh dengan menggunakan web sebagai bahan perantara. Menurut Smith dan dan Ragan (1993), “Pengajaran ialah penyampaian maklumat dan aktiviti bagi memudahkan pelajar untuk mencapai matlamat pembelajaran yang spesifik” dan bahan perantara merupakan komunikasi mesej pengajaran. Justeru, definisi “Pengajaran Berasaskan Laman sesawang” ialah program pengajaran berasaskan hypermedia yang menggunkan atribut dan sumber WWW bagi mereka cipta dan mendukung suasana pembelajaran bermakna.
Penggunaan laman sesawang menyediakan peluang unik dan cabaran baru berbanding pengajaran di bilik darjah tradisional. Pelajar tidak lagi hanya mengakses kepada buku teks sahaja, tetapi mendapatkan pelbagai sumber maklumat melepasi daripada kawasan sempadan bilik darjah sekolah. Pelajar boleh mengakses maklumat di seluruh perpustakaan yang ada di dunia.
Duchastel dan Turcotte (1977) pula menyatakan bahawa komunikasi melalui internet boleh dibahagikan kepada tiga kategori am, iaitu akses kepada maklumat khusus kepada WWW, komunikasi asinkroni melalui e-mel dan komunikasi secara langsung melalui IRC serta siding video.
Quinlan (1977) menerangkan terdapat tiga fungsi penggunaan web, iaitu komunikasi (kebolehan untuk berkomunikasi antara sekolah dan komuniti), mengakses maklumat (kebolehan mengakses dan menggunakan maklumat), dan perkongsian sumber (kebolehan berkongsi dan menyebarkan sumber maklumat kepada yang lain untuk mengakses dan menggunkannya).
Dryli dan Kinnaman (1996) berpendapat bahawa WWW boleh membantu pelajar mencapai matlamat asas pendidikan seperti perkembangan kemahiran asas yang kukuh, kepakaran isi kandungan, berfikiran kritis dan kreatif, koloboratif dan koperatif, menggunkan strategi penyelesaian masalah, berfungsi sebahagian  daripada komuniti dan penglibatan pembelajaran sepanjang hayat.
Brack (1996) dalam kajian beliau yang menunjukkan laman sesawang (WWW) berkesan dalam pembelajaran dengan mengenal pasti kaedah pautan bagi mencari maklumat. Bahan-bahan pengajaran dipecahkan kepada unit-unit kecil (chunks), dan peta konsep serta jadual isi kandungan turut digunakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar berpuas hati dengan cara pebelajaran tersebut. Pelajar tidak mudah hilang kosentrasi dan dapat menguasai dan memberi tumpuan pembelajaran, berfikir secara mendalam berbanding penggunaan cara tradsional.
2.0  Konsep Pengajaran
3.0  Ciri-ciri Pengajaran
Laman sesawang dalam pendidikan sememangnya merupakan suatu elemen baru dalam bidang pendidikan berbanding dengan kaedah tradisional yang diamalkan. Perbezaan ketara terhadap proses pembelajaran melalui laman sesawang dan proses pembelajaran tradisional adalah media yang digunakan. Melalui aplikasi laman sesawang dalam pendidikan, penggunaan media interaktif sememangnya satu perkara yang paling membezakannya dengan kaedah tradisional. Selain itu, pembelajaran melalui laman sesawang melibatkan faktor ruang dan sempadan yang tiada batasan serta berupaya menjadikan proses pembelajaran melalui laman sesawang satu proses yang berkesan dan efektif.
Berikut merupakan ciri-ciri pengajaran berasaskan laman sesawang:
1.    Interaktif
Melalui kaedah pembelajaran melalui laman sesawang, suatu aspek yang penting adalah penglibatan pelajar dalam proses pembelajaran. Pelajar yang terlibat akan berinteraksi secara aktif dalam mendapatkan maklumat dan pengetahuan sama ada sesama pelajar sendiri mahu pun berinterksi dengan guru mereka. Terdapat pandangan yang menyatakan bahawa pembelajaran melalui laman sesawang akan menjadikan suatu perubahan paradigma terhadap komunikasi antara guru dengan pelajar, pelajar dengan pelajar mahu pun antara guru dengan guru. Penglibatan aktif ini juga merangkumi kebolehan pelajar mengawal maklumat yang diterima dan memberi serta menerima maklum balas tentang pengetahuan yang disampaikan.

2.    Multimedia
Kursus pengajaran berasaskan laman sesawang direka bentuk khas bagi memenuhi gaya pembelajaran pelajar dengan mengintegrasikan pelbagai elemen multimedia seperti teks, grafik, audio, video, animasi dan sebagainya.
3.    Sistem terbuka
Pengajaran berasaskan laman sesawang merupakan system terbuka. Pelajar boleh bergerak di luar daripada suasana pembelajaran daripada system tertutup  seperti buku, CD-ROM yang telah dikenal pasti oleh pereka bentuk.
4.    Pencarian dalam latihan
Pelbagai jenis enjin pencarian yang berkaitan dengan kandungan kursus dan penyelidikan projek yang terdapat dalam internet.
5.    Akses secara global
Maklumat dan sumber di seluruh dunia boleh diakses oleh sesiapa sahaja, di mana sahaja di dunia, asalkan dia dihubungkan kepada internet. Fungsi pepustakaan digital ini membolehkan pelajar mengakses maklumat berdasarkan jenis maklumat dan pada masa yang bersesuaian mengikut keperluan dan kehendak mereka secara tidak linear.  Untuk pencarian maklumat meskipun bagi sejumlah kecil seperti ensiklopedia mahu pun kamus amat mudah dilakukan hinggalah menjangkau bagi mendapatkan jumlah maklumat yang lebih besar dan banyak hanya memerlukan hamparan elektronik laman sesawang sahaja asalkan kemahiran mendapatkan maklumat melalui cara ini dikuasai.
6.    Penerbitan elektronik
Web menyediakan mekanisme yang mudah untuk penerbitan elektronik. Kedua-dua pengajar dan pelajar boleh mengarang dan mencetak kerja mereka secara global (Sherry, 1996). Penghantaran projek pelajar dan kerja-kerja lain pelajar boleh digunakan sebagai model, perbincangan, atau bahan yang boleh dilihat kembali dalam pengajaran berasaskan laman sesawang (Bannan dan Milhelm, 1997). Laman sesawang bertindak sebagai kuasa motivasi bagi menabahbaikkan tenaga dan konsep kendiri (Kearsley 1996).
7.    Keselarasan sedunia
Standard yang terbuka dalam laman  sesawang membolehkan seseorang di dunia ini mereka cipta dan menghantar dokumen dengan menggunakan bahasa pengaturcaraan dan alamat internet yang standard. Laman sesawang menggunakan bahasa pengaturcaraan yang biasa, iaitu HTML yang fleksibel dan berfungsi merentasi pelbagai pelantar dan boleh diakses di seluruh dunia. URL satu system alamat yang boleh diakses secara meluas dalam internet.
8.    Sumber dalam talian
Laman sesawang menyediakan akses yang serta-merta dan tidak terhad kepada sumber dalam talian. Akses kepada pembangunan dan penemuan baru boleh didapati serta-merta kepada pelajar. Entri terkini tercatat dalam laman sesawang.
9.    Interaksi silang-budaya
Pengajaran berasaskan laman sesawang menyediakan satu perantara yang membolehkan pelajar dan guru berkomunikasi dalam talian dengan pelbagai sumber dari merata-rata dunia. Pelajar bukan sahaja mendapat keuntungan daripada pelbagai pandangan perspektif berkenaan kandungan subjek tetapi juga mewakili budaya mereka masing-masing. Keupayaan merayau dan belajar tentang budaya masing-masing boleh dipermudahkan melalui internet.
10.  Pelbagai kepakaran
Kursus pengajaran berasaskan laman sesawang mengambil kelebihan pelbagai sumber yang terdapat dalam laman sesawang yang disediakan oleh pakar-pakar daripada pelbagai bidang. Komuniti elektronik boleh menyediakan pelbagai perspektif daripada luar kepakaran sehingga tenaga pengajar jemputan. (Bannan dan Milheim 1997)
11.  Sokongan industry
Pembina pengajaran berasaskan laman sesawang ini boleh mengakses maklumat dengan sebarang perkakasan dan perisian laman sesawang  kerana setiap syarikat mempunyai tapak web masing-masing. Kebanyakan aplikasi internet boleh dimuat turun secara percuma dan boleh diguna pakai dalam tempoh masa tertentu.
12.  Kawalan pelajar
Laman sesawang memudahkan pembelajaran demokratik, iaitu apakah sepatutnya dipelajari, cara ia dipelajari, dan urutan cara ia dipelajari.
13.  Keselesaan
Pengajaran berasaskan laman sesawang selesa kepada pelajar, guru dan sekolah. Pelajar boleh mendaftar kursus, membuat kerja kursus, mengendalikan penyelidikan, dan berkomunikasi dengan instruktur melalui internet tanpa perlu mengembara secara fizikal. Guru boleh mengemaskini bahan pelajaran dengan mudah, menyediakan panduan dan sokongan melalui kedua-dua cara asinkroni dan sinkroni tanpa terikat kepada suasana bilik darjah dan waktu pejabat. Sekolah yang mendukung system secara talian boleh menguruskan kehadiran pelajar, dan keputusan peperiksaan melalui internet  dan mengurangkan kos operasi dan pengambilan tenaga sumber manusia. Walau bagaimanapun, mengakses laman sesawang, meuat turun fail multimedia dan mengubahsuai perantara baru kadangkala agak mencabar kepada seseorang guru.
Mudah digunakan
Suasana hypermedia dalam pengajaran berasaskan laman sesawang membenarkan pelajar merayau  dan menemui bahan yang sesuai dengan keperluan individu.
14.  Berkesan
Pengajaran berasaskan laman sesawang amat berkesan kepada pelajar, guru dan sekolah. Pengjaran tidak perlu dicetak dan diedarkan. Walau bagaimanapun, aktiviti ini mungkin kurang berkesan bagi sesiapa yang tidak mempunyai kemudahan computer dan internet.
15.  Pembelajaran kolaboratif
Satu ciri yang ketara dalam aspek pembelajaran berasaskan laan sesawang adalah bentuk pembelajaran kolaboratif atau pembalajaran secara berkumpulan yang sememangnya mempunyai kelebihan tersendiri dalam konteks pendidikan. Kaedah pembelajaran kolaboratif melalui laman sesawang dapat membentuk dan menggalakkan kerjasama pelajar dalam memenuhi tugasan akademik berdasarkan kepada konsep perbincangan. Pembentukan kumpulan kerjasama sama ada dalam komuniti berpasangan mahu pun komuniti kecil dapat membantu pelajar memenuhi matlamat pengajaran dan pembelajaran dengan objektif yang jelas
16.  Medium komunikasi
Letusan internet melalui laman sesawang dalam aspek pembelajaran juga merupakan satu medium komuniaksi dan sebagai memenuhi sifatnya yang merangkumi jaringan interaktif. Jaringan ini mewujudkan internet sebagai sebuah perpustakaan virtual terbesar melalui penyebaran maklumat berbentuk digital. Maklumat-maklumat dalam laan sesawang yang berbentuk bit akan sentiasa dikemaskini malahan dapat diubah bentuk oleh pelajar dalam bentuk bercetak sekiranya kaedah ini diperlukan. Pelajar dapar memanfaatkan kebaikan internet dan persembahan melalui laman sesawang untuk mengumpullkan sebanyak mana maklumat dan pengetahuan bagi memenuhi tuntutan dalam pembelajaran secara online  yang menyokong perolehan pengetahuan melalui cara ini.



4.0  Kelebihan dan Kekurangan Strategi
Kelebihan:
1.    Hiperteks menyediakan bentuk termudah interaksi pengguna serta membolehkan pengguna mengawal maklumat. Mengklik pada teks hipertaut atau imej akan membawa anda kepada laman lain atau imej lain yang terdapat dalam computer  atau computer lain di seluruh dunia.
2.    Penyampaian multimedia dapat disampaikan kepada laman sesawang melalui pelayan grafikal. Gambar foto boleh didigitalkan, begitu juga audio, video, dan animasi boleh disampaikan kepada ramai pengguna tanpa menjejaskan kualitinya dengan penggunaan yang berulang kali.
3.    Interktiviti sebenar melepasi laman sesawang statik dan menghubungkan laman lain bagi mencipta interaktiviti sebenar dengan penukaran maklumat antara pengguna dengan pelayan. Borang merupakan interaktiviti yang mudah dan membolehkan pengguna memindahkan data kepada pelayan, misalnya mengisi jawapan ujian. Skrip CGI boleh digunakan untuk maklum balas kepada pengguna, misalnya menghantar markah atau keputusan ujian kepada pengguna secara talian.
4.    Penyebaran pelantaR secara bersilang. Pengguna tidak perlu risau lagi sama ada menghasilkan program versi Macintosh, DOS, atau Windows. Pengguna komputer boleh bertempat di dalam atau di luar kampus, di laur negeri, atau di mana-mana sahaja. Laman sesawang membolehkan pengguna mengakses mana-mana program selepas membayar yuran tanpa perlu memasangnya. Penyemak lewa menyediakan antara muka yang mudah dipelajari dan mudah mencari untuk mendapatkan maklumat.
5.    Laman sesawang membolehkan integrasi tanpa sempadan, iaitu pengajaran dari mana-mana tapak. Misalnya, pengajaran satu terdapat di California dan pengajaran dua terdapat Switzerland. Hal ini dapat embangunkan konsortia yang kaya dan keistimewaan bersilang bagi program pengajaran.
6.    Mudah mempertingkatkan dan mengembangkan program laman sesawang. Maklumat baru mudah dimuat turun  bagi menghasilkan bahan pengajaran yang ke hadapan daripada maklumat dalam buku teks.
7.    Keluwesan penggunaan. Ini bermaksud pengguna dapat mengakses bahan serta mempelajarinya mengikut keperluan sendiri dari segi masa dan teknik juga dalam keadaan yang tidak formal. Ia dapat diakses sama ada menggunakan secara dalam talian atau di luar talian; mencetak atau menyimpan seta menggunakan teknik ‘copy and paste’ untuk membina sesuatu bahan.
8.    Kos efektif. Bahan

   Kekurangan:
1.    Pelayan dan pelantar yang berbeza memaparkan secara berlainan pada skrin sehingga menghasilkan keputusan yang berlainan. Versi yang berlainan juga menghasilkan output yang berlainan pada skrin.
2.    Pengguna mempunyai kawalan sepenuhnya pada ciri-ciri yang dipaparkan pada skrin, dan kadang-kadang  boleh mengubah suai peletakannya, menukar taip muka, saiz fon, latar dan warna pautan.
3.    Jika sesuatu muka laman sesawang telah diakses, setiap pautan yang dihubungkan dengan muka laian akan bertukar warna dan kekal sehingga tempoh hayatnya, iaitu 30 hari atau ditukar tempoh hayatnya. Jiks pengguna berkongsi komputer, pengguna yang kedua dan seterusnya akan melihat kepada muka yang telah diakses oleh pengguna sebelumnya.
4.    Internet dan transmisi rangkaian setempatmemerlukan masa untuk memindahkan dan memaparkan teks besar dan fail imej apabila dihubungkan kepada komputer lain untuk pembangunan projek.
5.    Pengguna boleh memuat turun sebarang teks atau fail imej, tetapi undang-undang hak cipta terpelihara tidak terjamin.

1 comment:

  1. Nice blog checkout my latest post at
    http://sa4me.blogspot.com/2013/09/mining-foundation-of-economy.html
    don't be shy to leave a comment and like us on facebook

    ReplyDelete